토마스 사라세노는 천체 물리학, 대기의 열역학, 거미집 구조 등을 연구하며, 항공 우주 엔지니어, 생물학자, 물리학자들과 긴밀한 협업을 통해 시각화하기 어려운 사회적, 생태학적 이슈들을 구체화하는 작가다.
〈칼더 업사이드 다운 30/18/12/8〉은 열기구 형상의 유리 구체로 만들어진 일종의 ‘모빌’이다. 모빌은 동력장치 없이 공기의 흐름만으로 움직이는 키네틱 조각으로, 미국의 조각가인 알렉산더 칼더(1898~1976)가 창안한 것이다. 작품의 제목처럼 칼더를 오마주하고 있는 이 작품은 공중에 떠 있는 모빌과 같은 형상을 띠지만, 위아래가 뒤집혀 중력의 제한을 받고 있다. 제목의 숫자 30/18/12/8은 각 구체의 지름이며, 각 구체에는 공기가 담겨 있다. 공기는 본질적으로 탄소, 박테리아, 그리고 다른 유기체들의 미세한 입자를 포함하고 있기 때문에 각각의 구체는 생명력을 가진 하나의 작은 환경이고, 구체의 지름은 그 환경의 영역을 의미한다. 모빌에서 무게중심을 잘 맞추는 것이 중요하듯, 이 작품은 영역(환경) 간의 균형을 강조한다.
〈하 치 키…〉는 비누 방울의 흔적을 시각화한 평면 작업으로, 비누 방울을 부는 날숨의 시간, 속도, 크기, 힘에 따라 불규칙하게 생성된 흔적을 통해 ‘호흡’이라는 눈에 보이지 않는 행위를 가시화했다. 인간은 호흡을 통해 산소를 공급받기 때문에 호흡이란 생명을 영위하는 데 가장 중요하고 필수적인 것이며, 그 호흡을 가능하게 하는 ‘공기’가 환경적으로 중요해진다. 작품의 제목인 ‘하’, ‘치’, ‘키’는 각각 하와이어, 중국어, 일본어로 호흡을 의미하는 단어다. 작가는 여러 언어를 사용함으로써 지리적, 인종적, 문화적 차이에도 불구하고 우리는 모두 호흡하는 존재이며, 따라서 공기(대기)의 문제는 범지구적으로 해결해야 하는 인류의 과제임을 시사한다.
(울산시립미술관 제공)
Tomás SARACENO is an artist who, through close collaboration with aerospace engineers, biologists, and physicists, makes social and ecological issues that are difficult to visualize concrete while studying astrophysics, thermodynamics of the atmosphere, and the structures of spiderwebs.
Calder Upside Down 30/18/12/8 is a kind of mobile made of glass spheres in the shape of hot-air balloons. A mobile is a kinetic sculpture that moves just with airflow, without a power system, and was originated by the American sculptor Alexander Calder (1898-1976). An homage to Calder as the title suggests, this piece is in the shape of a mobile hanging in the air but is upside down and thereby restrained by gravity. The numbers in the title, 30/18/12/8, are the spheres’ diameters, and each sphere holds air. Since air essentially includes carbon, bacteria, and microscopic particles of other organisms, each sphere is a small environment with vitality, and the spheres’ diameters signify the environmental realms. Just as it is important to effectively establish a mobile’s center of gravity, a balance between the territories (environments) is emphasized in this piece.
Ha Chi Ki… is a flat work visualizing traces of soap bubbles, and it made visible the invisible act of breathing through traces irregularly generated according to the time, speed, magnitude, and strength of exhalations blowing bubbles. Because people are supplied with oxygen through breathing, breathing is most important and essential for survival, and the air enabling that breathing becomes environmentally important. The artwork title’s ha, chi, and ki are the Hawaiian, Chinese, and Japanese words, respectively, for breathing. The artist suggests by using several languages that we are all breathing entities despite geographic, racial, and cultural differences and the air (atmosphere) issue is humanity’s challenge we must resolve globally.
(Provided by the Ulsan Art Museum)