아니카 이Anicka YI

아니카 이는 뉴욕에서 활동하는 한국계 예술가로 생물학, 과학, 후각 등과 관련된 다양한 교차점을 통해 작업한다. 특히 작가는 인간과 동물, 식물과 기계 사이의 흐릿하고 모호한 경계의 분류학적 구분에 의문을 제기하고 양립하기 힘든 재료들을 통해 탐구한다. 특히 박테리아, 조류, 곰팡이, 향기, 꽃 등과 같이 생명이 있는 재료들을 활용한 입체, 설치 작품들이 있다. ‘박테리아 라이트박스 (Bacteria Lightbox) ’연작 중 하나인〈풍미 증진제 (flavor potentiator)〉(2019)는 배양한 박테리아의 UV 프린트 사진을 배경으로 액체가 담긴 실험용 유리병인 플라스크를 배치하였으며 그 뒤로는 전자회로, 컴퓨터 네트워크망과 같은 그리드의 패널이 펼쳐져 있다.

곰팡이의 포자를 생산하는 구조물의 이름을 딴 ‘자실체 (Fruiting bodies)’ 연작 중 하나인 〈모든 섬은 물속에서 연결되어 있다 (All Islands are Connected Underwater)〉(2021)는 벽에서 돋아나는 복잡한 돌연변이의 버섯을 연상하게 한다. 알렉산더 칼더의 모빌에서 영감을 얻은 촉수에는 날개 모양, 개구리 알 주머니, 망태 버섯의 막, 곰팡이의 형태들이 있으며 곡선의 형태는 3D 프린팅 요소가 가미되었다.

〈공(空) (Emptiness)〉(2022)은 ‘미드 센추리 판넬 (Mid Century Panels)’ 연작으로 2021년부터 제작되었다. 체리 원목과 수지로 만들어졌으며 3D 프린트로 제작된 가운데 레이스 부분은 하얀 망태버섯의 하얀 막을 연상케 하는 곰팡이 형태를 닮아있다.

이처럼 아니카 이는 박테리아, 곰팡이와 같은 미생물들에 관심을 가지며 포자의 번식과 생성, 교배의 형태들에 주목한다. 이러한 작가의 관심들은 인간이 사소하게 여겼지만 다양한 생물, 유기체들에 대하여 공생적 관점과 물질, 신체, 환경에 관한 새로운 접근과 해석을 관람객에게 던진다.

Anicka YI is a New York-based artist of Korean descent and works through diverse intersections related to biology and other sciences, as well as the sense of smell. Notably, the artist questions the taxonomical demarcation of the vague and fuzzy borders between humans, animals, plants, and machines and studies them through rather incompatible materials. Particularly, there are sculptural installation pieces using living materials like bacteria, birds, fungi, scents, and flowers. In Flavor Potentiator (2019), of the Bacteria Lightbox series, the artist arranged liquid-holding glass flasks on a background consisting of a UV print photograph of cultured bacteria, and a grid panel resembling an electric circuit or computer network unfolds behind them.

All Islands are Connected Underwater (2021), of the Fruiting Bodies series, named after the spore-producing structure of fungi, is reminiscent of mutant mushrooms sprouting from a wall. On antennae inspired by Alexander Calder’s mobiles are the forms of wings, frog egg masses, bamboo mushroom webbing, and fungi, and the curve forms are flavored with 3D-printing elements.

Emptiness (2022) belongs to the Mid Century Panels series and was begun in 2021. It was made with cherry wood and resin, and the lace part at the center resembles a fungus reminiscent of a bamboo mushroom’s white webbing.

As such, Anicka YI notes the forms of the propagation, generation, and crossbreeding of spores with an interest in microorganisms such as bacteria and fungi. The artist’s such interests present viewers with a symbiotic perspective on organisms people considered trivial but are diverse and a new approach and interpretation regarding matter, the body, and the environment.

close