송상희SONG Sanghee

타일과 라이트박스에 설치된 연필 드로잉으로 구성된 〈신세계〉는 정복과 착취를 통해 건설한 인류 문명의 다층적인 측면에 주목한다. 델프트 지역에서 생산된 블루 타일은 네덜란드가 아시아와 교류하면서 청화백자에 영감을 받아 제작한 공예품이다. 그 자체로 무역의 상징인 델프트 블루 타일 위에 서구 문명의 무역, 침략, 식민의 역사를 아우르는 모티프가 드로잉으로 재현된다.

우선 타일 가운데에 무역, 상업, 도둑질의 신 헤르메스가 위치한다. 고대부터 현대에 이르기까지 주요한 무역품인 향신료와 식재료 (올리브, 후추, 카카오, 사탕수수), 신대륙 발견과 무역 전쟁으로 희생당한 동물 (코끼리, 비버, 도도새), 교류와 정복, 침략 등으로 발병한 전염병 (천연두균, 수면병의 숙주 체체파리), 대항해시대의 영향으로 등장한 대표적인 여행문학인 『로빈슨 크루소』 의 첫 페이지 등을 찾아볼 수 있다. 작가는 이러한 정복의 궤적이 우주로까지 나아간다고 보았다. 미국의 군사통신위성 밀스타(Milstar)와 화성에 물의 존재를 찾기 위해 투입된 탐사로봇 오퍼튜니티가 그러한 예이다.

라이트박스에 설치된 6점의 연필드로잉에서는 문명 발전의 명과 암을 보여준다. 코뿔소, 말, 낙타, 사슴 등 유제동물 떼를 잡기 위해 중동 지역에서 10,000 여년 전 만들어진 것으로 추정되는 대형 사냥 ‘덫’ 사막 연(desert kite), 에티오피아 정부가 전기 생산을 위해 2011 년부터 나일강에 건설 중이나 그로 인해 주변 국가 간의 갈등을 불러일으킨 그랜드 에티오피아 르네상스 댐, 종교 갈등 및 전쟁으로 인해 파괴된 팔미라 유적지, 네덜란드가 인도네시아 식민 지배 당시 보르부드르 사원에서 인위적으로 잘라내어 국립미술관에 전시 중인 붓다의 두상, 사회·경제·문화적으로 비약적인 발전을 이룬 시기에 제작된 두 회화 작품 – 네덜란드 정물화가 얀 베이닉스의 〈죽은 사냥감과 과일 옆의 원숭이와 개〉와 잭슨 폴록의 〈Number 32〉 – 을 연필 드로잉으로 담는다.

양식화된 회화 기법을 거부하고 물감을 쏟거나 뿌리는 잭슨 폴록 작업은 외부로 표출되는 의지를 상징한다. 이렇듯 〈신세계〉는 기술과 문화의 발전이 가져다 준 혜택과 인류의 욕망, 갈등, 문화유산 및 생태계 파괴 등의 이면을 복합적으로 보여준다.

(서울시립미술관 제공)

송상희의 〈변신이야기 제16권 코오라, 플레시오사오르스, 그리고 리바디어던의 사랑 이야기〉는 연필 드로잉으로 이루어진 애니메이션 영상이다. 15권으로 이루어진 고대 로마의 시인 오비디우스의 서사시의 대표작 ‘Metamorphoses’의 연장선으로 시작되었다. 영상은 성경과 진화론, 인간, 공룡, 고래, 석유전쟁과 생태계 파괴, 그리고 무엇보다도 과학의 원리와 신화의 세계가 미묘하게 혼합된 작가의 상상력으로 전개된다. 내용은 인간의 형상을 띠는 아메바 ‘코오라’와 공룡 ‘플라시오사우르스’, ‘리바이어던(고래의 기원)’의 지고지순한 사랑 이야기다. 이야기는 석유자원을 획득하기 위한 인간의 무자비한 탐욕으로 인해 우리 곁을 지키던 자연과 환경의 죽음을 목도하며 끝내 인간에 대한 복수로 노아의 대홍수와 유사한 대홍유(大洪油)로 세상의 종말로 끝이 난다. 인간과 어울리던 다양한 존재자들과 생태계에 대한 반성적인 사유를 하도록 하는 아름다운 영상이다.

Composed of tiles, pencil drawings mounted on light boxes, The New World focuses on the multi-layered aspects of human civilization built through conquest and exploitation. Blue tiles produced in the Delft region are crafts inspired by blue and white porcelain made while the Netherlands exchanged with Asia. Motifs covering the history of trade, invasion, and colonization of Western civilization are represented in drawings on the Delft blue tiles, which is itself a symbol of trade.

In the center of the tiles, one can see Hermes, the god of trade, commerce, and theft. Also depicted are spices and ingredients (olive, pepper, cacao, sugarcane), which are major trade items from ancient times to modern times; animals (elephant, beaver, dodo) victimized by the discovery of a new continent and trade wars; infectious diseases (smallpox, tsetse fly, a host of sleeping diseases) created by exchange, conquests, and invasions; and the first page of Robinson Crusoe, a representative travel literature that emerged under the influence of the Age of Discovery. From the perspective of the artist, the trajectory of this conquest extends into space, as exemplified by the US military communications satellite Milstar and the Opportunity, a rover used to search for the existence of water on Mars.

The six pencil drawings mounted in the lightboxes show the light and dark side of the development of civilization. The pencil drawings depict desert kites, a large hunting ‘trap,’ estimated to have been built over 10,000 years ago in the Middle East to catch herds of ungulates such as rhinos, horses, camels, and deer; the Grand Ethiopian Renaissance Dam, which the Ethiopian government has been constructing on the Nile since 2011 to generate electricity but has become the cause of conflicts between neighboring countries; the ruins of Palmyra destroyed by religious conflicts and wars; Head of a Buddha artificially cut out from the Borobudur Temple during the Dutch colonial rule in Indonesia and displayed at a Dutch national museum; two paintings created during the period of rapid social, economic and cultural development —Number 32 by Jackson Pollock and A Monkey and a Dog beside Dead Game and Fruits by Dutch still-life artist Jan Weenix.

Jackson Pollock’s work rejects the traditional painting techniques with pours or sprinkles of paint symbolizing his will that expresses itself externally. As such, The New World shows the benefits of technological and cultural development and the other side of humanity’s desires, conflicts, and the destruction of cultural heritage and ecosystems.

(Provided by the Seoul Museum of Art)

SONG Sanghee’s Transformation Story Vol. 16 A Love Story of Khora, Plesiosaurus, and Leviathan is an animated film consisting of pencil drawings. It began as an extension of the Roman poet Ovidius’s 15-volume magnum opus epic “Metamorphoses.” The video progresses through the Bible, theory of evolution, humans, dinosaurs, whales, oil wars and ecological destruction, and, above all, the artist’s imagination in which scientific principles and the world of mythology are finely blended. The contents are a pure love story of a human-shaped amoeba called a khora, a plesiosaurus dinosaur, and Leviathan (ancient whale). The story witnesses the death, due to human beings’ merciless avarice for acquiring oil resources, of nature and the environment that stayed by our side and ends with the world’s end through a great flood of oil similar to the Great Flood of Noah. It is a beautiful film leading viewers to reflection on diverse existences that harmonized with people and the ecology.

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