김유정KIM Yujung

김유정은 인간 중심적인 관점과 시각에서 ‘자연스러움’을 강요받으며 조경된 식물과 식물원 내부의 정원 모습들을 프레스코 기법을 통해 표현한다. 작가는 벽체에 화지를 바르고 그 위에 흑색 안료를 도포한 후 석회가 마르기 전 화면에 스크래치를 내며 검은 화면 안에 이미지를 만들어 낸다. 이후 회벽을 긁어낸다. 이러한 검은 회벽 표면의 생채기는 인공적으로 심어진 식물(자연)과 인간세계의 관계를 상징적으로 잘 드러낸다. 실내에 조경된 식물을 그린 〈중간 서식지〉(2021), 〈이식된 자리〉(2022)는 도시 어느 공간에서 인간에게 심리적인 위안과 화려함, 싱그러움을 주지만 어딘가 부자연스러운 공생을 다룬다. 또한 지속적인 온도와 알맞은 상태를 유지해야 하는 식물원 내부를 표현한 〈온기〉(2015, 2016) 역시 인간이 곁에 두고 싶은 이식된 자연일 뿐이다.

Through the fresco technique, KIM Yujung represents images of plants and botanical gardens landscaped while having naturalness from an anthropocentric perspective imposed on them. The artist creates images on black picture planes by applying black paint to paper affixed on wall structures and scratching the planes before the lime dries. Later in the process, she scrapes out the plastered walls. Such scratches on black plaster-wall surfaces effectively reveal the relationship between artificially planted plants (nature) and the human world in a symbolic way. Middle Habitat of Life (2021) and Transplanted Land (2022), representing plants arranged indoors, address a symbiosis providing people emotional comfort, splendor, and freshness in an urban space but being somehow unnatural. Also, Warmth (2015, 2016), representing the interior of a botanical garden where certain temperatures and other conditions must be maintained, is also merely transplanted nature humans want to keep by their side.

close