권혜원KWON Hyewon

권혜원의 〈급진적 식물학〉(2021)은 ‘식물 리서치’ 연작 중 하나로 ‘식물도 사람을 관찰할 수 있다면? ’이라는 질문에서 시작되었다. 인간이 식물을 관찰할 때, 식물도 인간을 관찰할 수 있다면 어떠할까? 이러한 작가의 의문은 인간 중심적 관점에서 벗어난 비인간적 존재(식물)에 대한 전환적이고 열린 태도를 의미한다. 영상에서 식물을 더 잘 보기 위해서는 각도, 빛, 거리 조절, 장치의 접근이 필요하고 많은 연습을 요구한다. 식물의 입장에서, 식물 되기까지로 나아가는 이 영상의 물음은 인간 망막의 기계 장치로 끝이 난다. 영상은 식물의 입장이 되어보는 것에서 나아가 인간의 관점으로 전혀 다른 비인간적 존재를 ‘본다는 것’자체, 그리고 그 관점의 한계에 대한 반성적 물음을 내포한다.

〈궤도 위에서〉(2023)는 지구의 밖에서 지구를 바라보는 것에 관한 작품이다. 작가에게 영감을 준 것은 마셜 매클루언의 「스푸트니크의 순간에 지구는 관객 없이 배우만 있는 세계적인 극장이 되었다(1974)」이다. 스푸트니크 1호는 소련이 1957년 10월 4일 지구 저궤도로 발사한 최초의 인공위성이다. 마셜 매클루언의 글에서 작가가 주목한 것은 이러한 인공위성의 발사를 통해 인간들이 처음으로 지구 바깥에서 지구의 모습을 보게 되었고, 지구의 존재자들이 모두 극장의 배우가 되었다는 점이다. 권혜원은 인간이 개발한 기계적 장치, 필름/디지털 카메라, 센서 등 다양한 장치들을 통해 세계를 바라보는 인간의 시선, 인간의 사고 체계를 고찰한다. 잠시나마 〈궤도 위에서〉를 통해 바라본 지구 속 인간들은 식물, 동물, 비인간적인 존재들과 크게 다르지 않은 엄청난 세계 속 작은 행성에 머무는 배우이자 작은 점일 뿐은 아닌지 생각하게 한다.

KWON Hyewon’s Radical Botany (2021) is a part of the Plant Research series and started from the question of “What if plants could observe people, too?” What would it be like if plants could also observe people when people observe plants? The artist’s such question signifies a transitional and open attitude toward nonhuman entities (plants) outside of anthropocentric perspectives. Angles, light, distance adjustment, and access by a device, as well as abundant practice, are required to see the plants better in the video. The question of this video, which progresses from a plant’s position to becoming a plant, ends with a mechanical device of the human retina. Advancing beyond being in a plant’s shoes, the video involves a reflective question about the act itself of seeing another, nonhuman entity from a human perspective, and the limitations of that perspective.

In Orbit (2023) is a piece about gazing at the Earth from outside Earth. What inspired the artist was Marshall McLuhan’s “At the moment of Sputnik the planet became a global theater in which there are no spectators but only actors (1974).” Launched into a low Earth orbit by the Soviet Union on October 4, 1957, Sputnik 1 was the first artificial satellite. What the artist noted was that humans saw Earth from outside the Earth for the first time through such a launching of an artificial satellite and that everyone on Earth became a stage actor, to borrow McLuhan’s expression. KWON Hyewon considers the human perspective and thought system of viewing the world through various instruments, including human-made mechanical devices, film/ digital cameras, and sensors. She leads one to wonder whether the human beings on Earth seen, if briefly, through In Orbit are not merely actors and small dots, not that different from plants, animals, and nonhuman entities, staying on a little planet in an enormous world.

close